Rudi Cleymans is oprichter van Syneton, onze partner in software voor klantenadministratie.
Hij deelt in onderstaand opiniestuk zijn visie over deze moeilijke Corona-tijden en het belang van de accountant hierin.
Na de bijeenkomst van de Nationale Veiligheidsraad kondigde premier Sophie Wilmès op vrijdag 27 maart, aan het einde van de tweede week van de “Lockdown light”, aan dat de maatregelen met minstens twee weken verlengd zullen worden.
We weten nu al dat het coronavirus een enorme breuklijn zal zijn. Dat we een voor en na zullen hebben. Geen voor en na dat we kennen van de reclames voor haarstukjes en afslankmiddelen. Zelfs geen voor en na zoals na de aanslagen van 11 september 2001 en 22 maart 2016. Maar een voor en na dat veel verder gaat en veel dieper snijdt.
We beleven dan ook een periode waarin elke ondernemer veel vragen heeft. Niet alleen over het functioneren tijdens deze periode van gedwongen sluiting voor de horeca en de meeste retailers. Niet alleen over de zware gevolgen waaraan ook ondernemers uit andere sectoren onvermijdelijk het hoofd zullen moeten bieden. Maar ook over wat moet gebeuren als na het opheffen van de lock-down het normale leven weer op gang zal komen. Als dat natuurlijk al gebeurt, want de klanten van elke onderneming – ongeacht of dat consumenten of andere bedrijven zijn – zullen ook in een nieuw tijdperk terecht komen waarin ze zich vragen gaan stellen en waarin ze hun gedrag meer dan waarschijnlijk gaan aanpassen. Wat is dan nog normaal?
De vraag of het wel verstandig is om na de crisis terug zo snel mogelijk naar “business as usual” te willen gaan, klinkt zelfs luider en luider. Trappen we dan niet in de val om alles op winstmaximalisatie te zetten zonder echt veel oog te hebben voor de mensen en voor de planeet? Is het niet precies door alles steeds sneller te laten gaan en steeds meer te willen dat we het ontstaan van het virus mogelijk hebben gemaakt? En hoe moeten ondernemers omgaan met de vraag om inderdaad “beter voor mij” -goede financiële resultaten- hand in hand te laten gaan met “beter voor de wereld”, wat neerkomt op het realiseren van een positieve impact voor de maatschappij?
Het is op het ogenblik dat we dit schrijven – 28 maart 2020 - nog allemaal koffiedik kijken. Maar één ding is zeker: het virus zal ons geleerd hebben dat solidariteit en de krachten bundelen het enige antwoord is om te proberen een begin van een antwoord te vinden op de vele vragen.
Er heeft de jongste twee weken een orkaan van aanbiedingen over het internet geloeid: online coachings om mensen weerbaar te maken, virtuele ronde tafels om van gedachten te wisselen, tips om nu de tijd te nemen om de boeken te lezen die altijd al gelezen hadden moeten worden. Dat is allemaal heel lovenswaardig en het toont hoe groot de nood is aan hulp, ondersteuning en samenwerking.
Maar de belangrijkste samenwerking waaraan elke ondernemer nu nood heeft, is die met de accountant. Die laatste is de baken op een stormachtige zee: door duidelijk te maken voor welke maatregelen de ondernemer in aanmerking komt, door duidelijk te maken aan de overheid hoe levensvatbaar en toekomstgericht de onderneming van zijn klant is, door nuchter en sereen naar de cijfers te kijken en door samen met de ondernemer te overleggen waar het bedrijf ook na deze dolle weken de aandacht op moet vestigen. Wie zijn de belangrijkste klanten? Hoe hebben zij de storm doorstaan? Hoe kan met hen worden samengewerkt?
De tsunami van het virus kan voor paniek en tijdelijke blindheid zorgen bij de ondernemer. Zijn accountant is de veilige reling die de ondernemer houvast biedt en de bril die hem naar een veilige haven kan loodsen.
We hebben het dezer dagen veel over essentiële en niet-essentiële verplaatsingen. Als we het ook hebben over essentiële en niet-essentiële ondersteuning voor ondernemers, dan hoort de relatie met de accountant zonder twijfel in het eerste vakje thuis.
Gepubliceerd 28/03/2020